Mange professionelle udviklere bruger Advanced Custom Fields (ACF Premium) når de udvikler en WordPress løsning fra bunden. Man kan bruge Advanced Custom Fields (også forkortet ACF) på mange måder – og det gælder både front- og backend.
I denne tutorial-serie vil jeg vise dig hvordan du bruger Advanced Custom Fields – hele vejen fra opsætningen i kontrolpanelet til at få vist dataen i frontenden.
Hvad er Advanced Custom Fields?
Hvis du har haft installeret forskellige WordPress themes, og her gælder det især premium WordPress themes, så har du nok set, at disse har såkaldte “Theme Options”.
Det er egentlig bare en række indstillinger, som er med til at “forme” dit WordPress website. Det kan være alt fra antal kolonner, til indsætte scripts i din <head> sektion (som f.eks. Google analytics kræver). Kort sagt, det er der for at gøre det nemmere for dig, som bruger, at fuldende dit WordPress website.
Advanced Custom Fields kan også gøre ovenstående – og meget mere til. Men det er ikke bare “plug and play”. For det hele sker jo ikke automatisk, der skal arbejdes lidt for det.
Meta-data
Advances Custom Fields baserer sin data på meta-data.
Meta-data er noget der er på alle indlæg, sider og andre posttypes. Det er egentlig bare “ekstra data”, som er tilknyttet en posttype. Men man kan også gemme meta-data til hele WordPress websitet, og det er netop det man gør, når man lave “Theme options”.
Forskel på meta-data i posttypes og options
Der er, som sådan, ikke forskel på den data, som ACF gemmer i databasen. Den eneste forskel der er, er hvor i databasen denne data bliver gemt. Hvis det er almindelig meta-data, så bliver det tilknyttet et enkelt indlæg eller side. Her er 2 eksempler på meta-data, som bruges på hver sin måde
- Opskrifter
Hvis du har et WordPress theme, der er bygget op omkring opskrifter of madlavning, vil du højest sandsynligt have en posttype der hedder “Recipes”. Det er næsten det samme som en side eller et indlæg, forskellen er bare, at den nok har nogle andre felter. Man kan f.eks. tilføje en ingrediens eller et “step” i udførelsen. Ingredienser og Steps vil blive gemt som meta-data, men kun være tilknyttet denne ene opskrift. Den er altså ikke global. - Theme Options
Når du har et WordPress theme, som har theme options, så vil brugeren typisk gå ind og ændre på opsætningen, så man for det ønskede resultat for ens WordPress website. Al data vil blive gemt i databasen som meta-data. Men til forskel for f.eks. “Opskrifter”, så er denne meta-data ikke tilknyttet en enkelt post eller side, men er i stedet tilknyttet hele siden – og derfor er denne data globalt tilgængelig. På tværs af websitet altså.
Du kan altså nemt lave dine egne indstillinger til både dit theme, men også dine indlæg og sider, ved at bruge et værktøj som Advanced Custom Fields. Du kan desuden læse mere om custom posttypes her.
Er der en gratis version af Advanced Custom Fields?
Ja, heldigvis.
Den version, som jeg linkede til i toppen, er en betalt premium version, som selvfølgelig har ekstra features ift. hvilke felttyper man kan vælge, samt hvilken data man kan trække og gemme. Jeg vil bestemt mene, at det er alle pengene værd, hvis man kan finde ud af at bruge det.
Men hvis du er interesseret i at lege rundt med det, og gerne vil lære lidt af denne tutorialserie, som også tager udgangspunkt i den gratis version, så kan du hente en gratis version af Advanced Custom Fields her.
Hvordan installerer jeg Advanced Custom Fields ?
Hvis du har prøvet at installere et WordPress plugin før, så er det fuldstændig det samme. Du går ind og søger på pluginnet, og installerer det så via WordPress kontrolpanelet. Husk, dette gælder kun den gratis version af pluginnet. Hvis du skal installere premium versionen, så skal du installere det via FTP eller uploade en ZIP-fil via kontrolpanelet. Hvis du er i tvivl om hvordan du gør dette, så kan du læse denne guide til hvordan du installerer WordPress plugins, på begge måder.
Er du stadig i tvivl, så tøv ikke med at skrive, så skal jeg nok hjælpe dig. Du kan skrive til mig via min kontaktside, og jeg svarer typisk inden for et par timer.
Hvad er næste step?
Dette var en lille introduktion til Advanced Custom Fields.
Næste step er at komme i gang med at bruge det, og få gemt noget data i backenden, som vi skal have ud på vores frontend, der hvor det giver mening.
Næste tutorial
Den næste tutorial handler om, at vi skal have bygget en custom “Theme options” side, hvor vi skal prøve at gemme lidt basis-info, som vi vil smide i footeren på vores side. Denne tutorial kan du læse her. Bemærk – denne tutorial kræver PRO versionen.
Skriv et svar