At skrive godt indhold til dit website er et valg. Du kan vælge at lægge tid og arbejde i at skabe et godt indlæg og få omtale. Eller du kan vælge at tage den nemme vej og skrive en dårlig artikel – en vej som ultimativt ikke får dig nogen steder hen – det vil kun være et kæmpe spild af tid, energi og ressourcer.
Vejen for content marketers er nem at vælge. For at booste søgemaskineoptimeringen, få mere trafik til dit website og i sidste ende, flere salg, er du nødt til at skrive noget ordentligt indhold til dit website.
Hvis du skriver godt og originalt indhold, så vil Google (og de andre søgemaskiner) rangere dig højere og du får mere ‘exposure’. For eksempel har Google gjort det meget klart at de ikke kan lide og vil “straffe” duplicate content. Sagt på en anden måde så vil Google faktisk belønne dig for at lave en hjemmeside som indeholder originalt og unikt indhold. Så ikke nok med at godt indhold på din hjemmeside gør den bedre, det forbedrer også din sides placeringer i Google, hvilket selvfølgelig kun bringer positive ting med sig!
Så uanset hvad din grund for at have indhold på din hjemmeside er; en forretning eller personlig hjemmeside, så er det vigtigt at gøre det rigtigt. I dette indlæg vil jeg forsøge at give dig nogle tricks til, hvordan du kan skrive bedre indhold til netop dit website.
Først så tager vi et kig på, hvad godt indhold er og efterfølgende kigger vi på sider som laver godt indhold.
1. Hvordan skriver man et godt indlæg?
Som nævnt tidligere; originalt og unikt indhold er noget Google, og dine besøgende, elsker. At kopiere direkte hvad andre har skrevet, vil kun få din hjemmeside straffet i Google og det kan komme til at gå ud over din egen bundlinje.
Beviser?
Hvis du har brugt Google længe, kan du så huske at man meget ofte fandt artikler fra det engelske website Ezine Articles højt oppe på Google’s resultater? Det gør du i hvert fald ikke mere, og det er ikke et tilfælde. De blev nemlig hårdt ramt da Google ændrede deres algoritme i januar/februar 2011, hvilket gik ud over websites med dårlig skrevet indhold og artikler.
Her er måden som jeg ser og hører oftest fra website-ejere, både i ind-og udland:
- “Folk skriver at jeg skal lave en masse indhold… hvordan gør jeg det så nemt og billigt som muligt?”
- “Kan jeg lave en bot som ‘scraper’ indhold på mit felt fra nettet og re-kombinerer det i en udgave så søgemaskiner vil læse det?”
- “Kan det outsources så billigt som muligt til en eller anden 15-årig, så jeg får noget fyld på min hjemmeside?”
- “Kan jeg kopiere artikler og bare få tilladelse fra forfatteren til at re-poste på mit website?”
Stop den tankegang!
Der er 2 regler i livet (i hvertfald i denne situation, ik’ fortæl min søn at jeg har sagt der kun findes 2 regler):
- Du får, hvad du betaler for.
- Hvis du ikke har noget brugbart at sige, så hold mund.
De 2 simple regler skal nok hjælpe dig på vej til at skabe kvalitetsindhold som vil give genlyd i mange år fremover – kort sagt: de baner vejen for et godt indlæg.
2. Fokuser på gode overskrifter
En god overskrift er alfa og omega, den skaber interesse fra dine besøgende allerede når de søger på Google og får øje på dig til de klikker sig ind på din hjemmeside.
- 80% læser KUN overskriften og beslutter sig
- Kun 20% af dem klikker sig ind på din artikel
Derfor er en god overskrift alfa og omega, mindst lige så vigtig som selve artiklen eller indlægget.
Et eksempel på en god overskrift:
Denne overskrift ville være god for en tekstforfatter – hvorfor?
Fordi ingen har lyst til at føle sig dum. Og overskriften giver dig kun lyst til at læse og forbedre dig.
Tag dig god tid med din overskrift, den SKAL fange dine kommende kunder – det er tiden værd! Et godt indlæg starter oftest med en god overskrift.
3. Gør dit indlæg til do-it-now indlæg!
Hvad var den sidste artikel eller indlæg du skrev? Gav den dine læsere noget at gøre med det samme?
Jeg er selv meget inspireret af Unbounce’s guide til online marketing – den giver dig noget at give dig til med det samme.
Det bedste indhold giver med det samme læseren en idé om, hvordan man får brugt de metoder, som man læser om.
Det nedgør ikke dine besøgende ved at fortælle dem, hvad de skal gøre, men alle kan få brug for lidt hjælp.
Når du skriver dit næste indlæg, så sørg for at give dem noget action-able eller to-do-now ideer, når de læser sig igennem din artikel. Mange gange får læseren også selv ideer.
4. Besvar spørgsmål
Hvad er formålet med Google? Jeg tager ikke munden for fuld hvis jeg siger, at dét er Googles mission i livet.
Og Google er gode til det!
Uanset hvad du indtaster i deres søgefelt, får du altid forslag i links, billeder og videoer.
Når vi bruger søgemaskinerne, er det for at få svar, og det er søgemaskinernes opgave at give det til os, smart af dem, ikke?
Det er det samme når folk læser blogs, artikler på hjemmeside eller nyheder. Vi vil have svar, og viden.
Et lille hint, folk vil ikke kun have svar – de vil også have det nu! Så gør dit indhold så nemt som muligt, så de kan finde hvad de skal bruge hurtigt.
Læs titlen og undertitlen på en non-fiction bog; hvis overskriften er god, vil den efterlade dig med et spørgsmål eller en nysgerrighed. Og så er det dig som tekstforfatteren at give svar og information.
5. Lav engagerende og en smule provokerende indhold
Spørg Martin Thorborg om provokerende indhold giver besøgende og omtale – og man siger jo, at der ikke findes dårlig omtale (jeg er dog ikke helt enig i den påstand).
Tilbage til dette indlæg – engagerede læsere forbliver læsere og tilbagevendende besøgende på din hjemmeside eller blog og lytter til, hvad du siger eller skriver.
Men for at gøre dem engagerede, så er du selvfølgelig selv nødt til at skrive spændende indhold. Det starter med de bogstaver du får tastet ind på dit tastatur. Her er nogle gode råd:
- Efterlad læseren med spørgsmål. Dette betyder ikke, at du skal lave halve artikler eller blogindlæg, men mere inkludere et spørgsmål til sidst i din artikel til læseren så de tænker over, hvordan de kan bruge den nye information til deres egen fordel.
- Indled med en vigtig og lovende indledning. Har du nogensinde tænkt over hvor hurtigt folk bedømmer en artikel? Mikkel Demib skriver i sin nye bog Grundbog for SEO, at alt vigtigt skal være “above the fold” fordi der har folk allerede scannet din artikel og besluttet sig for, om de vil læse videre.
- Folk elsker historier. Du kan bruge anekdoter i din indledning eller hav en historie flettet ind i dit blogindlæg. Historier kan også fremhæve dine pointer.
En sidste note; hvis dit indlæg får mange kommentarer så opsnapper Google det lynhurtigt og ansér dit indlæg som vigtigt og opdaterer din blog oftere end ellers. Det er også en måde at bekræfte på, at du har skrevet et godt indlæg!
6. Tilføj billeder og videoer
Du ved sikkert allerede, at mennesker lærer forskelligt. Nogle lærer bedre ved at se, mens andre opfatter ting hurtigere ved at lytte.
Det vigtige her er, at ingen har lært mindre ved at have nogle visuelle hjælpemidler.
Uanset om du bruger et billede, en video, diagrammer eller andet, så kan det hjælpe med at fremhæve dit indlægs pointe.
Åben enhver moderne tekstbog og du vil stadig finde billeder brugt til at fremhæve læserens forståelse for indholdet.
Så; uanset hvad du skriver om, så inkluder gerne et billede eller 2 – mange den dag i dag, bruger jo en telefon når de søger og finder din blog, og ingen har lyst til at læse en væg af tekst på en lille skærm.
Dog med den undtagelse at du er ved at skrive en fysisk bog.
7. Skriv korte og direkte indlæg
Et godt indlæg er ikke nødvendigvis et langt indlæg. Noget af det som kan gøre læsere glade er, at at du selv udelukker ligegyldigt fyld og kommer til sagen.
Så stop med at fokusere på ordtællingen. Et længere indlæg betyder ikke nødvendigvis et bedre indlæg – og ofte er det sværere at holde et indlæg eller en artikel kort og det tager længere tid at skrive, end hvis du bare skriver så meget som du kan.
Det kan du læse mere om fx her.
8. Hold din blog opdateret (også dine indlæg)
At have en blog eller website er en dedikation. Når du først har skrevet de første par indlæg på din blog og derefter bare forlader din blog, kommer der ikke mange nye læsere til.
Ikke nok med det, Google kommer mindre og mindre forbi en blog som sjældent bliver opdateret.
Så hvis du har en blog, eller et website, så sørg for at få den opdateret jævnligt med nyt indhold, eller opdater dine gamle indlæg, så de passer med nutiden.
Men hvor ofte skal du så opdatere din blog?
Det er op til dig, alle har forskellige prioriteter og ressourcer. En god tommerfinger-regel er mindst 2 gange om ugen. Det er trods alt en blog du skriver på.
Lidt ekstra guldkorn til dig:
Behandl din blog eller andre former for tekst på din hjemmeside efter bedste evne.
Det er hårdt, og gode blogs/indlæg tager tid at researche og skrive. En god overskrift, grammatik og organisering af dit indlægs struktur tager tid. Når du er færdig med din artikel, læs den igen og spørg dig selv følgende:
- Er der ord eller sætninger som kan undlades?
- Har læseren fået din pointe?
- Er artiklen færdig?
Afslutningen
At skrive indhold, og godt indhold, er aldrig nemt, men det bliver nemmere, hvis du skriver om noget som du vil kalde en hobby, og hvis du ved noget om emnet.
Den gode ting ved et godt indlæg er at det er tidsløst.
Du kan skrive noget i dag og om 3 år vil der stadig være folk som læser det, som deler det og bringer trafik til dit website.
Vil du gerne have lidt feedback på dit indlæg, så skriv til mig – så tager jeg et kig på det, og kommer med lidt gode råd.
Nikolaj Mackowski skriver
Hej der!
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg enig med dig i, at ældre artikler skal opdateres bare for at gøre Google tilfreds. For det vil ultimativt betyde, at artikler som fx Information, Politiken, Ekstra Bladet mfl. bør opdatere deres artikler efterhånden som du får nogle år på bagen. Det synes jeg ikke umiddelbart er best practice. Jeg er dog enig med dig, at Google kommer forbi og læser dit XML-sitemap og registrerer om der er nogle ændringer i dine artikler. Men er det virkelig værd at opdatere sine artikler for? Jeg tror hellere jeg vil lave en ordentlig nøgleordsundersøgelse og så fokusere på at producere artikler, der har en værdi for dine besøgende.
Aris skriver
Hej Nikolaj
Mange tak for din feedback.
Jeg tror ikke Rudi mener, at man skal opdatere sine gamle indlæg bare for at gøre Google glad – jeg tror mere det er for at artiklen stadig er relevant i f.eks. 2020.
Jeg har opdateret flere artikler her på siden, da nogle af de funktioner, som jeg har skrevet om, ikke længere er understøttet i WordPress. Vi kan vel hurtigt blive enige om, at når vi Googler et eller andet – så vil vi gerne have de mest relevante resultater frem – og gerne dem der er opdateret med nyeste informationer siden sidst :D
Pas godt på dig selv, i disse vanvittige tider.
Og mange tak fordi du læser med :)
De bedste hilsner
Aris Kuckovic
Nikolaj Mackowski skriver
Hej Aris!
Jo, bevares. Jeg har da selv lige opdateret hele min blog. Visse indlæg opdaterer jeg ofte og pludselig er mine indlæg og deres nøgleord kravlet op i Google. Så det er win win :)
Aris skriver
Hej Nikolaj
Godt at se, at du stadig følger med :D
Lige præcis – det gør nu heller ikke noget, at gå ens side igennem i sømmene – man kan finde en masse sjove ting.
F.eks. har jeg opdateret nogle indlæg, hvor den metode jeg anbefalede dengang, er helt hul i hovedet i dag – men dengang var det vejen frem.
Ha’ en fantastisk dag :D