Det her er lidt et surt opstød over et plugin, som så mange WordPress sites bruger. For mig, så viste det sig fra sin absolut værste side tidligere i dag, da jeg drak min kaffe og holdt øje mens børnene legede i stuen. Ugh..
En webshop uden billeder…
Jeg fik en SMS fra en kunde, hvis webshop jeg har hjulpet med at holde ved lige. Det er ikke mig der har bygget den op fra starten, men jeg har sagt ja til at hjælpe kunden videre, efter at det tidligere samarbejde bristede. Men det er ikke relevant for historien.
Shoppen er blevet oversat med WPML, som rigtig mange WordPress brugere vælger når de skal have flere sprog på deres side. For nogle år tilbage, så var WPML, mig bekendt, det eneste plugin som kunne oversætte en WooCommerce shop 100% – og håndtere ‘multicurrency’ – det kan godet være derfor, at valget er faldet på WPML i sin tid.
Nå – kunden havde et problem! Nogle dage forinden, så kørte vi en “Regenerate Thumbnails” via WP CLI, da der skulle bruges en anden billedestørrelse under kategori-sektionen. Det plejer egentlig bare at være lige til – man tilslutter sig vis SSH og så kører man bare en regenerate command – venter nogle minutter – og vupti, done and dusted…. Normalvis…
Det virkede også fint her – men kun på hovedsproget, som er dansk. De fleste af hans kunder er fra Tyskland, og den tyske version havde ingen billeder under kategorivisningen! Det resulterede i et dyk i omsætningen – og nu forstod vi så begge hvorfor.
Åben ticket – kun en ‘forbedring’
Hvis man kigger i Automattic’s GIT-repo, så er der en åben ticket på netop ‘regenerate thumbnails’ og WPML, men i stedet for at klassificere det som et “kritisk problem”, så er det blevet tagget som en “forbedring”(!) Du kan se den omtalte GitHub issue her: https://github.com/Automattic/regenerate-thumbnails/issues/125
Så hvis du nu har en webshop med 100+ varer, og du kører med WPML – og du af en eller anden grund skal regenerere dine thumbnails – det kan være for at forbedre kvaliteten af billederne i din shop, så kan du godt regne med, at der er noget ekstra arbejde på de andre sprog udover hovedsproget!
Jeg kan ikke garantere at du kommer ud for det samme – men kan jeg hjælpe med at gøre én webshopejer opmærksom på dette, så er jeg glad.
Manuelt arbejde
Jeg Googlede som en gal, for at finde det flueben som jeg havde glemt at sætte ét eller andet sted i WPML’s indstillinger. Der kom en masse forslag frem – men intet af det virkede – og da jeg så faldt over ovenstående GitHub issue, så faldt mit håb fuldstændig til jorden. Hvad skulle jeg nu gøre?
Jeg kunne ikke bare fortælle kunden, at nu måtte han uploade nye billeder til hvert enkelt produkt, på hvert enkelt sprog – det vil jo tage en krig med den mængde produkter han har i sin shop – men hvad andet kunne man gøre?
Jeg kiggede i Chrome inspectoren, og så at der var fejl i konsollen. Den kiggede efter billederne, men i en helt forkert størrelse. Den ledte efter billederne i ‘300×300’ format – og det var det gamle format, som vi netop er gået væk fra. Det gav mig en idé til en løsning, som endte med at virke uden at skulle opdatere alle produkter manuelt.
Better Search and Replace plugin
Dette plugin har jeg brugt utallige gange til at finde en streng i databasen, og erstatte den med en ny. Det gode ved dette plugin er, at man kan køre en såkaldt “Dry run” – altså man kan køre en “test”, for at se hvor mange tabeller der vil blive opdateret, uden faktisk at opdatere dem.
Min løsning viste sig at være:
Søg efter: -300×300.jpg
Erstat med: .jpg
Ja, ovenstående var dén løsning, der skulle til! Altså, jeg bad pluginnet om at kigge i alle tabeller i databasen, efter strenge som indeholdt ‘XXXX-300×300.jpg’ og erstatte dem med bare ‘.jpg’, så filen hed ‘XXX.jpg’ i stedet. Idet vi ikke skulle bruge 300×300 størrelsen mere, så gjorde det intet, at denne blev overskrevet over det hele i webshoppen.
Det viste sig, at 150 +/- rækker skulle opdateres i databasen – og efter dette var gjort, så var der igen billeder i webshoppen – på alle sprog. Kunden var glad – og jeg lærte noget nyt! På en søndag endda!
Tilbage stod så min kolde kaffe, og følte sig fuldstændig glemt. Spild af 18 gram gode kaffebønner – takket være WPML.
Thomas Nielsen skriver
Hejsa
Det lyder som en ret frusterende søndag du har haft der, men fedt at du fandt en løsning. Jeg hadder når den slags sker. Jeg opdatere altid mine plugins manuelt, men derfor kan det jo sagens ske alligevel. Har flere gange prøvet at opdatere et plugin, hvor efter min blog har kastet en aller anden fejl, jeg har brugt timer på at rette igen. Prøver at begrænse min blog til et minimum af plugins af samme grund.
Aris skriver
Hej Thomas
Ja, det var ikke lige den fedeste søndag – men sådan kan det jo gå.
Tænk nu, hvis det var en nybegynder der havde dette problem – han/hun kan jo sidde i timevis og lede – og måske endda gøre situationen værre.
De fleste vil nok prøve at rette det hele manuelt – hvis ikke man går på Facebook og bliver flænset af såkaldte “eksperter”.
/ Aris