Nyt tiltag her på bloggen – Tema Torsdag.
Hver torsdag skal det handle om et nyt emne, hvor jeg vil gå i dybden med det. Du kan være med til at bestemme, hvad det skal handle om – du skal bare smide en kommentar med hvad du gerne vil vide mere om, så skal jeg nok se, om ikke jeg kan få skrevet en artikel om det ønskede emne.
Det virker.. Og så alligevel ikke?!
Det er ikke ofte det sker – men når det sker, så er jeg bestemt ikke for stolt til at bede andre om hjælp – især når det kommer til WordPress plugins. I denne uge havde jeg en udfordring med Formidable forms – et ret kendt WordPress plugin, hvori man kan lave f.eks. spørgeskemaer osv.
Mit problem var, at jeg skulle opsætte en checkbox under indstillingerne, og så have fat i dens værdi (er der flueben i eller ej). For en udvikler der er vant til at arbejde med custom udvikling, lyder dette som en super simpel lille opgave… Det var det ikke!
Jeg gik først i flæsket på deres dokumentation – for de måtte da have ét eller andet på dette – jeg kan jo ikke være den eneste der har haft dette problem. Jeg finder så frem til, at jeg skal bruge et filter eller actionhook som de har lavet. Jeg tænker, at nu må opgaven være løst – for det jeg skulle bruge var jo lige dér… Eller var det?
Ja, nok har de lavet en hook jeg kunne bruge – men når denne så ikke virker, så er det ret svært at få det til at virke som det skal. Hvad skal man så gøre? Man skal hive fat i supporten – de må da vide om der er noget der er deprecated i deres docs.
Betalt support…
Jeg går til pluginnets WordPress side, i håb om, at jeg kan finde noget i dets WordPress forum – men jeg kan se, at deres tekniske support foregår via deres support-desk. Fair nok – jeg skal først oprette en bruger for at kunne stille mit super simple spørgsmål – så det gør jeg.
Jeg får skrevet, på en venlig måde, om hvordan jeg kan få min data ud i frontenden – og jeg får svar tilbage, der står:
We’d be happy to help you with this!
However, guidance from our team is reserved for those with paid accounts.
Jeg tænker, at jeg er “home-safe” og nu hjælper de mig, hvis bare jeg køber en licens.
Jeg får logget ind med en bruger der har licens – og stiller så mit spørgsmål igen – og så begynder det at gå ned ad bakke…
Øv, for en lorteoplevelse
Efter at jeg har indsendt mit spørgsmål, så går der en time eller to – og jeg får et svar. Supporteren henviser til deres docs. Det kan jeg jo ikke bruge til noget, eftersom at den hook, som jeg skal bruge, ikke virker.
Jeg svarer så pænt, at den hook ikke virker – og jeg skal egentlig bare have fat i den værdi, der er i checkboxen. Efter et par timer, så kommer der svar igen – denne gang henviser supporteren til brug af checkboxe i SELVE FORMULAREN!?… Igen svarer jeg pænt, at dette er ikke noget jeg kan bruge til noget som helst, og at jeg skal have fat i den checkbox jeg har oprettet under “indstillingerne”…
Nu får jeg så hele 3 links af supporteren… 2 af dem er de samme som ovenstående?!
Hvad skal jeg bruge det til???
Det 3. link er helt ude i hampen – og omhandler noget jeg på INGEN måde kan bruge til noget som helst. Jeg forsøger så IGEN at forklare, at jeg bare skal have en værdi ud i frontenden, og denne gang får supporteren et billede, hvori han/hun kan se HVAD det egentlig drejer sig om.
Der går 12 timer før jeg får et svar denne gang – og denne gang skriver supporteren, at de desværre ikke kan supportere på dette, da det er udenfor deres scope. I stedet skal jeg overveje at hyre en udvikler, som kan lave dette for mig…
I stedet for at hyre en af deres udviklere, skriver jeg til supporten, at det er virkelig noget af det ringeste support, som jeg til dato har oplevet. Det er deres docs der ikke er korrekte – og funktionen findes allerede – de vil bare ikke fortælle mig hvad det er for en funktion jeg skal bruge!?
Godt med en plan B!
I frustration går jeg i gang med at finde en alternativ løsning – og kommer, heldigvis, rimelig hurtigt frem til, at jeg kan lave det med en workaround. Det virker som det skal, og kunden er glad. Alligevel sidder jeg med en følelse af, at jeg har “skuffet” kunden en smule, idet jeg ikke kunne lave det på den måde, som jeg oprindeligt havde fortalt kunden. Takket være en lortesupport!
Har du været ude for det samme??
Jeg hører MEGET gerne fra dig, hvis du har oplevet noget lignende. Det er super frustrerende – og det er LANGT FRA kun i min branche. Man kan komme ud for lortesupport alle steder nu om dage – for folk handler det bare om at tjene penge, i stedet for at hjælpe. ØV!
Skriv et svar