Man skal huske at vælge sin webudbyder med omhu – det er nemlig langt fra det bedste bare at tage det billigste der er på markedet.
Det kan sikkert være en god idé hvis man har et par niche-sites kørende, men skal man ud og holde på sine besøgende, og evt. kunder hvis man har en webshop, så er der mange flere faktorer der spiller ind – og her er prisen ikke værd at kigge på. Hvis man vil have kvalitet, skal man også være villig til at betale lidt ekstra.
Jeg har lavet en lille tjek-liste over de ting man skal huske at overveje, inden man køber et webhotel.
Selvom pris og kvalitet går hånd i hånd, så kan man altså sagtens spare penge på at købe det helt rigtige fra starten.
1. Kend dine egne krav
Hvis ikke du kender dine egne krav til din nye udbyder, så bliver det ret svært at finde det helt rigtige produkt. Du skal glemme alt om “de 10 bedste web udbydere” som du kan læse så mange steder rundt på nettet, i stedet skal du tænke på hvad du har brug for til netop dit nuværende eller kommende website.
- Hvilken slags website er det du har?
- Har du brug for Windows Applications?
- Skal du bruge en speciel version af det software du bruger? (f.eks. PHP)
- Har du brug for specielt software?
- Hvor meget traffik tillader den pågældende webhost?
Du kan bruge ovenstående spørgsmål til at pejle dig ind på hvad det egentlig er du har brug for. Du kan sætte dig ned, og lave en plan (f.eks. over et år), hvad du regner med skal ske måned for måned. På den måde er du bedre rustet når du støder på evt. problemer.
2. Serverens oppetid
Når de besøgende skal ind på dit website, er det vigtigt at din server ikke er gået ned.
Du kan sagtens smide 1$ om måneden for et webhotel, og det hele er fest og farver så længe dit site er “under konstruktion”. Men lige så snart de besøgende begynder at komme, er du mere sårbar overfor nedetid på din server.
En god idé er derfor ALTID at tjekke historikken over driftstatus på den pågældende udbyder. Det er noget du typisk vil kunne finde på en web udbyders egen hjemmeside. Og hvis de er virkelig gode, så reklamerer de næsten med neon-bannere at de har en oppetid på 99,9%. Dog skal man tage det hele med et gran salt – for man skal alligevel selv undersøge tingene, inden man stoler alt for meget på det de skriver.
3. Flere domæner på et sted
Det er virkelig smart at man kan logge ind på ét kontrolpanel, og så har man adgang til indstillingerne på alle sine domæner. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du har f.eks. 25 domæner, men den pågældende udbyder kun kan tilbyde plads til 20, så kan du altså ikke have alle dine domæner under ét login. Du bliver du nødt til enten at kigge efter en anden udbyder som kan tilbyde plads til alle domæner, eller alternativt, købe din egen virtuelle server (dette kræver dog kendskab til f.eks. Plesk eller Parallels).
4. Miljøvenlige webudbydere
Nogle webmastere foretrækker at have en miljøvenlig webudbyder, og de foretrækker det endda så meget, at de er villige til at betale mange flere penge pr. måned, for samme services som en anden, ikke-miljøvenlig webudbyder.
Statistikker viser faktisk, at ikke-miljøvenlige webudbydere producerer mere end 630 kilo CO2, og bruger hele 1000KWh strøm årligt! I modsætning til en miljøvenlig udbyder som teoretisk set slet ikke producerer noget CO2 årligt(!). Der er altså en verden til forskel på en ikke-miljøvenlig og en miljøvenlig webudbyder. Så går du op i en grønnere verden, og vil du have en udbyder som kører deres server på vedvarende energi, så er her et par stykker at vælge imellem:
5. Backups af dine filer
Sommetider går en side ned. Det kan være en hacker der angriber dit website, din database er blevet ryddet eller serverens harddiske er brændt sammen. Alt dette er ikke noget du kan gøre særlig meget ved, men det kan ske – dog meget meget sjældent.
Hvis din udbyder tager daglig backup af dine filer, så har du ikke noget at frygte, da udbyderen så kan genskabe det hele (eller i det mindste størstedelen af) den data du har mistet, på ingen tid. Dog er der nogle spørgsmål du kan stille til din udbyder, for at sikre dig deres backup-politik:
- Hvor ofte foretager udbyderen backups?
- Kan man selv lave backup af sine file fra kontrolpanelet?
- Kan man lave auto-backup vha. f.eks. CronJob eller andre programmer?
- Kan man selv genskabe sine data, og er det relativt nemt? (så man ikke behøver at vente på er support-team skal gøre det)
6. Er der live-chat support?
Personligt foretrækker jeg at kunne chatte direkte med en support-medarbejder, når jeg fra tid til anden får brug for en. Der er mange der tilbyder telefontider, men oftest er det inden for ens egen arbejdstid, og man kan måske ikke lige sidde ved en computer mens man taler med dem, da det vil forstyrre ens medarbejdere.
Desuden, så kan man sende kodestumper, fejlkoder og div. andet direkte i chatten, og derved minimere chancen for misforståelser.
Hvad kan man så lære af det?
Nok kan man få et webhotel til ingen penge nu om dage, men er det virkelig det værd? Vil man lægge sit website i hænderne på en udbyder, som ikke foretager backup, som ikke er til at få fat på når man har brug for dem, og som måske ikke har en oppetid på mere end 75%? Jeg ved i hvert fald hvor jeg vil smide mine penge hen når det kommer til stykket.
Du skal ikke lade dig narre af de lave priser, der er en grund til at det ikke koster så meget. Det kan godt være at du sparer nogle penge på din hosting, men tro mig, det vil kunne mærkes på din indtjening hvis du har en webshop, eller på anden måde tjener penge via dit website.
Erik skriver
God artikel, oppetid og support – gerne chat support eller telefon support – er helt sikkert vigtige parametre. Men noget der er meget undervurderet er hostingfirmaets syn på sikkerhed og hjælp mod/ved hack. Da rigtig mange i dag bruger WordPress bør man også være klar over at WordPress udsættes for jævnlige og konstante forsøg på hacking. Jeg har været hacket flere gange og det kan være det rene helvede at skulle rydde op bagefter (jeg betaler nu https://sucuri.net/ hvis det sker).
Men det er der man desværre opdager at supporten hos de billige firmaer er næsten helt fraværende. Mange af dem siger mere eller mindre at det må man selv rode med og giver næsten ingen hjælp ud over at lukke webhotellet. Det er som sagt næsten umuligt for en ‘amatør’ at rydde op i et stort hack og derfor synes jeg det er vigtigt at gøre klart at de billige hosts IKKE hjælper med den opgave. Nogle af dem har dog bedre sikkerhed end andre, for eksempel Meebox, der har egne scripts mv til at opdatere og lukke sikkerhedshuller.
På min side http://www.hostfinder.dk/ har jeg sammenlignet omkring 50 webhoteller, med mulighed for at sammenligne blandt andet backup mulighed, telefon support, anmeldelser på Trustpilot.dk. Jeg håber det kan være en hjælp til bedre at forstå hvad man får for pengene.
Kasper Knudsen skriver
God artikel. Syntes dog at pris også er en faktor, man virkelig skal overveje når man vælger sin løsning. Mange webhoteller tilbyder det samme, men har en stor afvigelse når det gælder, de samlede årlige omkostninger ved webhotellet. Så det vil jeg klart anbefale, også at have i baghovedet når man vælger sin løsning.
Aris skriver
Hej Kasper,
Det har du selvfølgelig ret i – men jeg mener ikke at prisen skal være den afgørende faktor. Personligt vægter jeg stabilitet og services højere end pris – og ofte, kan disse fås til en fornuftig pris, hvis bare man gider at bruge lidt tid på at kigge nettet igennem :)