Når du har sat dit WordPress site op, fundet det perfekte theme og fundet en håndfuld plugins du vil installere (her er et par gode forslag), er du klar til at smide indhold på sitet. Hvis du allerede kender til WordPress, så vil du straks vide hvor du skal kigge, hvis du skal skrive et nyt indlæg – men er du ny, og har du evt. fået hjælp til at sætte dit site op, så kan det godt være at du tænker “Hvordan skriver jeg et indlæg?” – hvad skal du så gøre?
Sådan skriver du et nyt indlæg i WordPress
Når du er logget ind på kontrolpanelet i WordPress (ved du ikke hvordan man logger ind, så læs denne artikel først), så finder du en menu i venstre side. Det øverste menupunkt hedder “Kontrolpanel” – lige under det kommer “Indlæg”. Her er hvad du skal gøre:
- Klik på menupunktet “Indlæg”
- Nu kommer du ind på en oversigt, hvor du kan se alle eksisterende indlæg. Denne side vil selvfølgelig være tom hvis du har slettet alle dine indlæg inden du er startet. I toppen af denne side (i venstre side) er der en knap der hedder “Tilføj nyt” – du kan også se “Tilføj nyt” i menuen til venstre nu.
- Nu skal du så bare udfylde titel, indhold og kategori.
– Titel: Giver lidt sig selv – dette er titlen på indlægget.
– Indhold: Her skriver du så dit indhold. Husk, du har en ganske udemærket editor du kan bruge, så dit indhold fremstår som du gerne vil have det. Lidt ligesom du kender det fra f.eks. Word eller et andet tekstbehandlingsprogram.
– Kategorier: Her skal du angive en kategori. Hvis du endnu ikke har oprettet kategorier, så kan du gøre det ved at klikke på “+ Tilføj ny kategori” – men mere om dette i næste afsnit af guiden. - Når du er færdig med at skrive dit indhold, er du klar til at udgive dit indlæg. Dette gør du ved at klikke på den blå knap i højre side, hvor der står “Udgiv”
- Dit indlæg er nu udgivet og kan læses af andre.
Kategorisér dine indlæg
Det er en super god idé at kategorisere dine indlæg – især hvis du vil gøre det endnu nemmere for dine læsere/brugere at finde frem til det materiale de søger. Forestil dig at jeg havde en blog om mad med en masse opskrifter – men!… Jeg inddeler dem ikke i kategorier, som f.eks. morgenmad, brunch, aftensmad osv. – det vil være et kæmpe rod at frasortere de opskrifter jeg egentlig ikke er interesseret i, og jeg tror egentlig også at du, som bruger, ganske hurtigt vil lede efter opskrifter et andet sted.
Derfor, gør dig selv, og dine brugere, den tjeneste, at oprette specifikke kategorier. Herefter kan du bruge en widget, som jeg har gjort her på bloggen, som viser alle de kategorier jeg bruger, så du nemt kan navigere rundt, og finde det du lige mangler. Hvis du vil se en liste over alle de kategorier, som du har oprettet gennem tiden, skal du bare:
- Klikke på Indlæg i venstre menu i kontrolpanelet
- Klikke på menupunktet “Kategorier” i den undermenu der er kommet frem under “Indlæg”
Brug tags sammen med kategorier
Når du er ved at skrive dit indlæg, vil du også støde ind i muligheden for at bruge tags. Boksen er, typisk, lige neden unden “Kategorier” i højre side. Tags bruges til at beskrive et indlæg – man kan nærmest kalde dem nøgleord. Kategorier inddeler dit indlæg i en overordnet kategori – mens tags kan bruges til at uddybe dette yderligere. Hvis vi nu tager eksemplet med opskrifter, så kan man f.eks. kategorisere en opskrift under morgenmad. Det forklarer ligesom kun, at der er tale om morgenmad, og ikke andet. Her kommer tags ind og redder dagen. Du kan f.eks. tilføje et tag der hedder “æg”, som så beskriver kategorien “morgenmad” for netop dette indlæg.
Hvis du har et søgefelt på dit site, som jeg har, så er tags også en taksonomi der indgår i søgealgoritmen.
Skriv et svar