WordPress plugins – del 2

I forlængelse af indlægget “Hvilke WordPress plugins skal jeg starte med?” kommer her fortsættelsen med endnu flere anbefalede plugins, som du med fordel kan tilføje til din nye WordPress hjemmeside. Husk at læs del 1 først, da du der finder nogle af de mest essentielle plugins til enhver WordPress blog.

Herunder finder du yderligere 5 plugins som på hver sin måde er rigtig gode at have på sin blog, og som hver i sær kan være med til enten at fremme din hjemmeside i søgeresultaterne, gøre din hjemmeside hurtigere for læserne og mange andre lækre detaljer.

1. CodeStyling Localization
Dette plugin kan hjælpe dig med at få oversat din hjemmeside – eksempelvis fra engelsk til dansk. De fleste temaer der findes på internettet, som enten er gratis eller betalte, er som regel på engelsk. Det er ikke nødvendigvis noget man lige lægger mærke til med det samme, men det kan være små ord der gemmer sig hist og her.

F.eks. kan der i søgefelter oftest gemme sig en tekst med ordet “Search…” eller det kan være dato- og kategoriangivelsen for dit nyeste blogindlæg som også står på engelsk.

Med CodeStyling Localization kan du finde frem til de engelske tekster, og lave de om til dansk – uden at skulle ind og lave det, som ikke er særlig smart: Nemlig at rette direkte i temaets .php-filer. Det er noget man generelt skal holde sig fra, da der ved en temaopdatering vil blive overskrevet alle dine ændringer, og så skal du starte forfra igen. Så brug et plugin som dette, til at oversætte din hjemmeside.

Når det er installeret går du ind under Værktøjer -> Lokalisering. Her finder du så det du vil redigere i – det er som regel dit tema. Hvis der ikke allerede er dansk oprettet under temaet, kan du trykke “Tilføj nyt sprog”. Derefter scanner du, så alle de ord der skal oversættes bliver fundet, og nu kan du begynde at oversætte ved at trykke rediger. Når du er færdig skal du huske at trykke “generér mo-fil”

codestyling

2. GD Star Rating
GD Star Rating er et rigtig fint lille plugin, som kan give dig øget “CTR” (Click Through Rate) fra søgemaskinerne. I bund og grund betyder det, at der er flere personer der trykker ind på din hjemmeside, fordi du kan skille dig ud fra de andre.

Med dette plugin bliver der tilføjet det som kaldes “struktureret data” (også kendt som Rich Snippets) til dine søgeresultater, som viser hvor mange stjerner de besøgende på hjemmesiden har givet dig. Så i stedet for en måske lidt kedelig visning i søgeresultaterne, kan du med GD Star Rating komme til at adskille dig fra de andre. Se et eksempel på GD Star Rating herunder, hvor jeg har anvendt det på en af mine egne hjemmesider:

gd-star-rating

Du kan teste om du har sat dit plugin rigtigt op, på Google’s testværktøj: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

3. W3 Total Cache
W3 Total Cache er et plugin som gemmer en cachet udgave af din hjemmeside, så hvis der ikke har været de store ændringer på hjemmesiden, vil de besøgende se en cachet (læs: gemt) version af din hjemmeside. Det får hele brugeroplevelsen til at blive bedre, da den besøgende kan nøjes med at sidde og vente i et par sekunder i modsætning til hvis det er rigtig skidt, over 10-20-30 sekunder på at hjemmesiden kommer frem.

Pluginnet her er rigtig godt til at optimere hastigheden på din hjemmeside, men det kræver en smule opsætning før det virker rigtig godt. Når først det er gjort, kan du godt forvente en betydelig hurtigere hastighed på din hjemmeside, og det er altså noget som er rigtig godt for dine besøgende.

Hvis du vil vide mere om pluginnet, kan du læse en fin test og gennemgang af W3 Total Cache på Kim Tetzlaf’s hjemmeside, hvor han har foretaget en test af pluginnet.

4. Google Analytics for WordPress
Du kender måske allerede Google Analytics – hvis ikke, så kan jeg kun anbefale at du smutter forbi gode gamle Google og søger efter “Analytics”. Kort fortalt så kortlægger dette plugin dine besøgende, og deres færden rundt på din hjemmeside.

Hver dag kan du altså se hvor mange besøgende du havde dagen før, hvilke undersider de besøgte på din hjemmeside, og meget, meget mere. Det er en hel videnskab i sig selv at kunne meste Google Analytics, men der er også ufattelig meget brugbar data, som du kan arbejde videre med.

Nogle temaer har allerede en måde at indsætte din “tracking kode”, som f.eks. de plugins du finder hos WooThemes, men det er ikke alle der har det. Og for at Google Analytics virker på bedste vis, skal koden være indsat på samtlige sider som din besøgende kan finde på at trykke hen på.
Dette plugin klarer det hele for dig – og du skal blot være opmærksom på kun at have et plugin gøre dette for dig. Hvis koden bliver indsat to gange, kan det give forkert data i dit kontrolpanel for Google Analytics.

Du kan finde ud af om koden er indsat to gange, ved at højreklikke et sted på din hjemmeside, vælge “Vis kildekode” og søge efter “UA”. UA er de to bogstaver som står foran din tracker-kode fra Google Analytics, og hvis du finder flere steder den kode står, så er der fejl i opsætningen.

5. Socialize
Det sidste plugin jeg vil anbefale, er Socialize. Der findes et utal af plugins som kan netop det Socialize kan, og det er ikke fordi der er den helt store forskel på hvordan de virker – eller hvad de gør ved din side.

De fleste af disse plugins er forholdsvis tunge, da de kræver en del ressourcer at køre – men resultatet er så også rigtig godt! Dog vil den bedste måde klart være selv at indsætte koden fra Facebook, Twitter, Google+, Pinterest – og hvilke delingsfunktioner du nu har lyst til at indkludere på din side. Ved selv at indsætte koden, så er det kun den mest nødvendige kode der bliver tilføjet til din side, og der er derfor ikke en masse overskydende kode der kan risikere at blive loadet.

Men hvis man ikke er så ferm i koder på den måde, eller ved hvor man skal indsætte de forskellige linjer kode, så er Socialize altså et rigtig godt alternativ. Du kan se herunder hvordan det kan se ud, når man tilføjer Socialize til en webshop:

socialize-bambusbiksen

Her, direkte i produktbeskrivelsen, kan den besøgende altså hurtigt dele det indhold han eller hun finder, med alle sine kontakter på de valgte sociale medier. En god måde at få sit indhold ud til venners venners venner.

Det var de plugins som jeg vil anbefale dig at anvende til din WordPress hjemmeside. Er der nogle du mener jeg har glemt, eller har du tilføjelser til noget af ovenstående – så skriv gerne en kommentar herunder, og jeg vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.

Vær med i debatten...

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

one × 4 =